dag 12 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu dag 12 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu

dag 12

Blijf op de hoogte en volg Lambert en Petra

30 Juli 2012 | Oezbekistan, Tasjkent

29 juli 2012
Vandaag gaan we met onze gids Dilshod Tasjkent verkennen.
Hij woont zelf in deze stad en komt om 9 uur bij het hotel.
Eerst gaan we met 3 taxi's naar het oude gedeelte van de stad. Prachtige gebouwen die helemaal gerenoveerd zijn een moskee, en een oude koranschool. Heeft een speciale naam maar die ben ik even kwijt.
Het is nu een soort openlucht museum waar ook alle dingen die hier vroeger onderwezen werden verkocht worden. Prachtig ingewikkeld houtsnijwerk, met o.a. een standaard voor de koran die wel op 10 verschillende manieren kan worden neergezet en ingevouwen bestaande uit een stuk hout. Natuurlijk zijde en katoenen sjaals in de prachtigste kleuren en borduurwerk. Van hieruit lopen we naar de bazaar in het oude gedeelte. We gaan hier eten en dat is een belefenis op zich. Het is een grote gedeeltelijk overdekte hal met overal eetgelegenheden. Ze zijn overal aan het bakken en hakken e.d. en het ziet blauw van de rook. Het ruikt overigens heerlijk en wij gaan zitten. Er worden 2 soorten sjasliks geserveerd, vlees en de ander is een soort gehakt. Daarbij heel fijn gesneden uien en heerlijk vers brood. Er is ook een soort soep, met spagettig en veel groenten er in. Lambert vindt het heerlijk. Ank en Aldo gaan na het eten met de taxi terug, die hebben genoeg gelopen, maar de rest gaat mee verder. Werkelijk alles is hier te koop en ik vind de nagelvijl en het knippertje die ik nodig had. Verder een foei lelijke eigenaardige waaier. Eigenlijk draai je een verzwaarde lap rond aan een stokje. Het principe is heel eenvoudig maar ze gebruiken veel kant en bling bling op de stoffen. We gaan nog naar een hal waar ze alleen maar kruiden en gedroogd fruit verkopen. Prachtig en het ruikt heerlijk.
Ook de (openbare) toilet is een belefenis. Het is een grote hal met aan de rand hurktoiletten (gat in de grond met stapstenen) achter halve deurtjes. Bij de ingang moeten we 300 som betalen en krijgen daar ook nog een beetje toiletpapier voor (ongeveer 12 cent). Op de muurtjes tussen de toiletten staan typische kannen met water waarmee je jouw hele zaakje schoon kunt spoelen. Het is wel gezellig en bijzonder.
Nadien was het de bedoeling met de metro naar het nieuwe gedeelte te gaan en dan langs wat regeringsgebouwen via het park terug te wandelen naar het hotel. Erik heeft echter zijn kies afgebroken en gaat met onze gids naar een tandarts. Wij gaan met de taxi terug naar het hotel.
's Avonds besluiten we te eten in het restaurant van het hotel op de 17e verdieping met prachtig uitzicht over de stad. De service valt tegen (het water is lauw, er is maar een soort rode wijn), maar het eten smaakt uitstekend en iedereen is een keer op tijd in bed.

Verslag uit: Oezbekistan, Tasjkent

dag 43

28 Augustus 2012

dag 42
Lambert en Petra

Wij gaan samen met 3 andere echtparen een autoreis maken door centraal azie. De reis is georganiseerd door Erik, de voorzitter van de Landcruiserclub, en wij hebben vreselijk veel zin om mee te gaan. De reis gaat via Duitsland met de veerboot naar St.Petersburg en vervolgens begint het grote rijden door Rusland, Kazagstan, Uzbekistan, Tajikistan, Kyrgyzie en weer terug. Het eigenlijke doel is het rijden door de Hoge Pamir.

Actief sinds 05 Juli 2012