dag 20 - Reisverslag uit Dushanbe, Tajikistan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu dag 20 - Reisverslag uit Dushanbe, Tajikistan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu

dag 20

Blijf op de hoogte en volg Lambert en Petra

06 Augustus 2012 | Tajikistan, Dushanbe

maandag 6 augustus
Vandaag gaan we de Anzobpas rijden. Hij is 3.373 meter hoog.
De oude weg wordt slecht onderhouden want er is een nieuwe tolweg aangelegd met een 5 km. lange tunnel.Daar zit echter helemaal geen verlichting in en ook geen ontluchting. De meesten van ons trekt dat laatste niets en we besluiten dan ook om omhoog te rijden en ook dezelfde weg weer terug.
Onderweg komen we eerst door Varzob. Een dorp voor de rich and famous van Dushanbe. Prachtige huizen met een terras bij de rivier. Er is echter geen mens te bekenen. Ook veel hotels met zwembaden en veel luxe. Daarna komen we in wat dorpjes die leven van de kolen. Waar die kolen nu precies gevonden worden is niet helemaal duidelijk, maar als de vrachtwagen gelost wordt, worden de kolen door een oude bedspiraal gegooid (uiteraard met de hand en schop). De kolengruis ligt achter de spiraal en de kolen ervoor. Deze worden dan in zakken geschept en verkocht. De mensen (en ook nog jonge kinderen) zijn hardstikke zwart en lijken zich niet te bekommeren om stoflongen e.d. hoewel ze daar toch wel van op de hoogte kunnen zijn.
Als we bijna bovenaan zijn komt er opeens een jochie om de bocht tevoorschijn. Hij mag bij Mik en Erik instappen voor de laatste 300 meter omhoog. Daar, precies op pashoogte woont hij met pa, ma en broertjes. Hij was de koeien aan het hoeden. Pa woont het hele jaar daar, moeder en kinders alleen in de zomer, van mei tot september. Lijkt me een koude en eenzame bedoening.
Onderweg terug worden de van de weg gewenkt door een knul. Ze willen onze auto's wassen en wij vinden dat goed. Ze vragen 10 somoney, wat neerkomt op 1 euro 70. Terug in Dushanbe drinken we thee in het bekendste theehuis en 's avonds eten we weer in het zelfde tentje als gisteren. Er zijn heel veel vrouwen en mannen in traditionele kledij. Als we vragen wat er aan de hand is blijkt dit een condoleance bijeenkomst te zijn.

• 08 Augustus 2012 - 12:58

Monique Nagel:

Hallo, Wat een indrukwekkende reis en wat leuk dat jullie trouw de reisverslagen maken ! Veel plezier nog !

• 14 Augustus 2012 - 11:11

Mieke:

Hoi Petra en Lambert,
    Het is me eindelijk gelukt om jullie te vinden (digibeet!) nu Tian terug is. Men vroeg zich hier al af hoe het met jullie is en nu zijn we bijgelezen. Wat een belevenissen allemaal. Zo te horen gaat alles goed en maken jullie heel wat mee. De eerste verslagen hebben we gemist (ik weet niet hoe ik die terug kan halen, het lijstje begint pas 5 augustus of zo), maar hopelijk is alles voorspoedig gegaan. Hier gaat alles goed, in het Anna, en hoe het in Nederland gaat, horen jullie vast van de rest wel.
    Blijf schrijven en vooral fotograferen en veel groeten van ons allemaal!
    Mieke

• 17 Augustus 2012 - 14:02

Joop:

Beste Petra en Lambert,

Alles goed met jullie? Wat krijgen jullie een indrukken op je af en wat leuk, al die verslagen. Ben zo benieuwd naar het hele verhaal en tot die tijd maar lekker genieten van al die "verwegniestan" landen. Het ga jullie goed en tot gauw.

Groetten,

Joop

• 19 Augustus 2012 - 22:08

Vera & Stijn Groenen:

pap en mam maken het goed, ze genieten en het is erg mooi, maar er is nergens internet, daarom zijn er geen reisverslagen meer geupload.

Verslag uit: Tajikistan, Dushanbe

dag 43

28 Augustus 2012

dag 42
Lambert en Petra

Wij gaan samen met 3 andere echtparen een autoreis maken door centraal azie. De reis is georganiseerd door Erik, de voorzitter van de Landcruiserclub, en wij hebben vreselijk veel zin om mee te gaan. De reis gaat via Duitsland met de veerboot naar St.Petersburg en vervolgens begint het grote rijden door Rusland, Kazagstan, Uzbekistan, Tajikistan, Kyrgyzie en weer terug. Het eigenlijke doel is het rijden door de Hoge Pamir.

Actief sinds 05 Juli 2012