dag 40 - Reisverslag uit Aktobe, Kazachstan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu dag 40 - Reisverslag uit Aktobe, Kazachstan van Lambert en Petra - WaarBenJij.nu

dag 40

Blijf op de hoogte en volg Lambert en Petra

27 Augustus 2012 | Kazachstan, Aktobe

zondag 26 augustus
Ondertussen zijn we al weer bijna in Rusland. Hoe zijn wij daar gekomen?
Na Bishkek (Kirgizie) zijn we vertrokken naar de Kazachstaanse grens en hebben we overnacht in Shimkent. Bij de grens was het druk met allerlei mensen. Wij denken dat alles wat met de hand van Kirgizie naar Kazachstan gebracht wordt buiten de importkosten valt. Mensen vielen bijna dood onder de tassen met duidelijk handel (schoenen, t-shirts enz.). Bovendien was het bloedjeheet. Aan de Kazachstaanse grens stonden allerlei auto's de dragers op te wachten en te roepen naar elkaar. Wij vrouwen stonden daar tussen terwijl onze mannen natuurlijk de auto weer tijdelijk in moesten voeren en uiteraard werd e.e.a. gecontroleerd werd. Even buiten Shimkent werden Erik en wij aangehouden door de politie. Rijden zonder licht: 100 dollar. Belachelijk natuurlijk en Erik komt er met 10 dollar vanaf. Lambert heeft echter zijn hele portefeuille bij zich en kan dus niet zeggen dat hij niet meer geld heeft. Uiteindelijk wordt de deal gesloten op 20 dollar. Voornamelijk omdat de agent niet meer engels kent. Als we even doorrijden om de rest weer in te halen staat de volgende agent klaar. Te hard gereden. Uitstappen, rijbewijs en paspoort worden ingenomen. 30.000 Tengen (ongeveer 150 euro) betalen. Lambert zegt dat hij niet zoveel geld heeft en nu hebben ze echt een probleem want deze agent spreekt helemaal geen engels. Lambert moet instappen en opeens rijden ze weg, gelukkig alleen naar de overkant van de weg in de schaduw. Vervolgens wordt er gebeld met een dame die wel engels spreekt en Lambert dus het bedrag duidelijk maakt en hij van zijn kant kan uitleggen dat hij zoveel tengen helemaal niet heeft. Na veel vijven en zessen heeft de agent toch echt geen zin om met Lambert naar een pinautomaat te gaan rijden (ongeveer een half uur) om te pinnen en alles loopt met een sisser af.
Als we bijna bij Aralsk zijn wordt Willem aangehouden door een agent. Hij vindt alles machtig interessant en Willem moet laten zien wat er toch allemaal in die auto zit. Waar is dit voor? Spiegeltje; de pet gaat af en de agent kamt zijn haar. Waar is dit voor? Meetlint. Pet af en Willem meet hem op; 1.78 meter. Dan de beautycase: wat is dit? En voor Willem kan zeggen dat het haarolie is heeft de agent zijn overhemd al vol gespoten. Dan vindt hij nog een bijna leeg flesje after shave en hij vraagt of hij dat mag hebben. Dat mag wel. Zo is iedereen weer gelukkig en de reis kan weer vervolgd worden.
De dag daarna naar Kyzilorda. Weer rijden we uren door de steppen, niets te zien dan af en toe wat koeien, paarden of kamelen. Eens in het uur kom je langs een dorpje en dat is het dan.
Vervolgens naar Aralsk. Aralsk zelf is een in vroeger tijden welvarend stadje dat nu helemaal verwaarloosd is. Voorheen had men de haven met veel visserij, maar het water is verdwenen naar Uzbekistan(voor de katoenvelden) en sindsdien is er niets dan armoede.
Ook het hotel is armoe troef en dan schijnt het nog gerenoveerd te zijn sinds Erik vorig jaar is geweest. Het enige dat meevalt zijn de bedden, die redelijk goed zijn en schoon beddegoed.
Vervolgens naar Aktobe, de hoofdstad van Kazachstan. Ook vandaag wordt er iemand aangehouden door de politie. Dit keer Erik weer, zogenaamd omdat hij zonder licht rijdt, maar hij legt uit dat hij iets geimproviseerd heeft. Oke en oh ja, heb je een wielmoersleutel? Ja natuurlijk en hij wordt uitgeleend. De agent kan zijn band verwisselen en wij mogen weer verder. Opeens sta je vanuit het vele niets in een moderne, schone stad met het prima hotel. Eerst wordt Erik zijn licht gerepareerd en na een pilsje in de bar lopen we naar de mega winkel mall, ongeveer een half uurtje. Op de 2e etage is alles piza wat de klok slaat, veel herrie en drukte en helemaal niet gezellig. Uiteindelijk vinden we een apart Japans restaurant en eten we heerlijk.

• 27 Augustus 2012 - 18:04

Maurice:

he vreemde cultuursnuivers. Want voor ons is het allemaal vreemd die zaken die jullie meemaken. Moet ik al een zaal afhuren bij de pandoer om alle wetenswaardigheden te vernemen ? Ik wens jullie verder een hele goede thuisreis toe.
    Maurice

• 27 Augustus 2012 - 18:04

Maurice

• 27 Augustus 2012 - 20:20

Maurice:

hoe hebben de auto's het gedaan en hoeveel lekke banden hebben jullie gehad ?